
Venezuela: a Case Study on Polarization and Freedom of the Press

Honors Project

In fulfillment of the Requirements for

The Esther G. Maynor Honors College

University of North Carolina at Pembroke

By

Monica Espitia

Department of Mass Communication

December 8, 2014

Monica Espitia
Honors College Scholar

Date

Mith Curtis, Ph.D
Associate Professor,
Department of Mass Communication

Mark Milewlcz, Pn.
Dean, Esther G^Ma^rior Honors College

Date

Date



2 
 

 

 

TABLE OF CONTENTS 

 

Abstract…………………………………………………………………………………………..3 

Introduction………………………………………………………………………………………4 

Literature Review………………………………………………………………………………..6 

Methodology…………………………………………………………………………………….10 

History of the Press in Venezuela……………………………………………………………....12 

Polarization……………………………………………………………………………………...15 

Freedom of the Press…………………………………………………………………………....19 

Protest of 2014…………………………………………………………………………………..24 

Findings………………………………………………………………………………………….26 

Conclusion……………………………………………………………………………………....49 

References……………………………………………………………………………………….52 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

 

 

 

ABSTRACT 

 

 

 

VENEZUELA: A CASE STUDY ON POLARIZATION AND FREEDOM OF THE PRESS: 

by 

 Monica Espitia 

B.S. in Mass Communication 

The University of North Carolina at Pembroke 

May 9, 2015 

 

 

This research paper analyzes the political and media polarization that characterizes Venezuela. 

The problem became extreme during Hugo Chavez‟s government, when the media were used as 

powerful political tools by both the government and the opposition. The polarization and lack of 

freedom of the press have resulted in biased and superficial coverage of the news, which has 

caused the Venezuelan society to lose interest in and trust with the national media. The 

limitations to the freedom of the press that exists in the country and the role that these limitations 

have played in the national protest of 2014 are examined in the content analysis of the 

similarities and differences between the way in which U.S. and Venezuelan newspapers covered 

the protest of 2014. Although there were some differences in the issues covered and the sources 

used, the stories published in Venezuelan newspapers were not substantially less objective or less 

detailed than the stories published in American newspapers.  In addition, a brief historical record 

of the origins of polarization in Venezuela is presented. 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 
 

 

 

Venezuela: a Case Study on Polarization and Freedom of the Press 

 

This study analyzes the problem of polarization that characterizes the media in 

Venezuela. The polarization of the media is a reflection of the serious case of political 

polarization that has traditionally divided the country between supporters and opponents of the 

government. Although the country has been politically divided for years, the polarization has 

increased dramatically under the governments of Hugo Chavez (1999-2012) and his faithful 

successor Nicolás Maduro (2012-today) (Ramirez Alvarado, 2006). 

The media became a central part of the political fight when President Chavez decided to 

build a media “hegemony plan” that was designed to use the public media, which are directly 

controlled by the president, as a propaganda machine that supports the government and attacks 

the opposition (Bermudez, 2011). To counteract Chavez‟s actions, the commercial media outlets 

also became active participants in the political battle. In fact, the commercial media replaced the 

political parties of the opposition, which proved to be incapable of representing the will of the 

Venezuelan people (Block, 2011). 

As a result of the political polarization between the government and the media, the 

Venezuelan government has imposed serious limitations to the freedom of the press.  Part of 

these restrictions is the reformation of old laws or the creation of new ones (Bermudez, 2011). 

Arguably the most controversial of these laws is the Law on Social Responsibility on Radio and 

Television, which was put into effect in 2004 and applies to every “image or sound which 

diffusion and reception take place inside the territory of the Bolivarian Republic of Venezuela, 

and is produced through the public or private services of radio and television” (Ramirez 



5 
 

Alvarado, 2007, p.11). To guarantee the implementation of the Law on Social Responsibility, the 

government created the National Commission of Telecommunications (CONATEL), which is 

authorized to arbitrarily impose heavy fines on the media outlets that do not follow such law. On 

top of these measures, the government has made it almost impossible for the media to access 

governmental information or public records, and the executive branch has unlimited control over 

the legislative and judiciary branches, which means that the presidential administration has the 

freedom to impose restrictive laws and to punish those who allegedly violate them. It is also 

important to point out that, as a consequence to the excessive number of attacks, intimidations, 

and personal threats, many journalists and media workers have opted for self-censorship 

(Bermudez, 2011). 

As this study explains, the violations to the freedom of the press, and in general to the 

freedom of speech, have been one of the main causes of the national protest that started as a 

student pacific movement in February 2014. In spite of the national demonstrations, the 

government keeps committing violations against the freedom of the press and continues to 

manipulate the media programming through the excessive use of the “cadenas,” presidential 

speeches that every television station in the country is forced to transmit whenever the president 

gives the order (Protesta y Derechos Humanos, 2014). 

Due to the polarization and lack of freedom, the Venezuelan media, in particular radio 

and television, often offer biased, superficial, and unreliable reporting. The lack of objectivity, 

accuracy, and depth of reporting has caused Venezuelans to remain only partially informed, but 

especially to lose trust with the traditional forms of media, either public or private (Bacalao, 

2010). 



6 
 

One of the main sections of the paper provides a quantitative analysis of the coverage by 

both Venezuelan and U.S. newspapers of the protest that took place in early 2014. The purpose 

of the analysis is to examine the extent of the differences between the coverage offered by the 

Venezuelan media and the American media. Considering the case of polarization of media in 

Venezuelan and considering the lack of freedom of expression in the country, the hypothesis was 

to notice significant differences in coverage. However, after analyzing different aspects such as 

main issues discussed, the language used, the variety of sources, the presence of citizens‟ 

testimonies, and the general length of the stories, it was possible to conclude that, while there 

were some differences, they were not as significant as hypothesized. 

The paper also includes a brief historical report of the development of the media in 

Venezuela. This report was included with the intention to help the reader understand the origins 

of the political polarization that has dominated the country for several years. 

 

 

Literature Review 

 

In “Escenarios de Comunicación en una Venezuela Polarizada: del Grupo Cisneros a la 

Ley Resorte” (“Scenarios of Communication in a Polarized Venezuela: from the Cisneros‟ group 

to the Resorte Law”), Maria del Mar Ramirez Alvarado (2006) explains that the extreme 

confrontation and polarization present in the country is the consequence of the fact that the 

Venezuelan media have traditionally been in the hands of a very selective group of wealthy 

families.  



7 
 

According to Ramirez Alvarado (2006), the dominance of a small group of families over 

the media generated an automatic clash with Chavez‟s socialist ideologies. Consequently, when 

he became president the political polarization of the country assumed extreme positions that had 

not been seen until then. At one extreme, Chavez constantly accused the media of being a 

tenacious and direct opponent of the government. On the other extreme, the media accused the 

president and his supporters of committing serious violations to the freedom of speech.  

Ramirez Alvarado (2006) also outlines the Law on Social Responsibility. She explains 

that while the members of the opposition think that this law constitutes a definite violation to the 

freedom of speech, the government supporters affirm it encourages journalists to exercise their 

freedom of speech in a responsible way. They also argue that the law stimulates the development 

of the national audiovisual industry and guarantees the portrayal of Venezuelan cultural values 

on TV and radio. Ramirez Alvarado (2006) focuses on three aspects of the law in particular: its 

emphasis on social participation, its encouragement of national production, and the creation of 

the Counsel of Social Responsibility (CONATEL)
1
. 

Adding to Ramirez Alvarado‟s points, Mariana Bacalao (2010) explains that the radical 

division in Venezuela is the consequence of a combination of historical factors such as the 

constant exclusion of broad sections of society, the absence of strong political parties, and the 

lack of development in fundamental areas like education, employment, and health.  In addition to 

these historical factors, Bacalao (2010) identifies two others that were characteristic of the 

Chavez era: the criminalization of the opposition and the total absence of a political program 

able to include and unify all the sections of society. 

                                                           
1
 The Counsel of Social Responsibility is an organization that has the responsibility to discuss and approve norms 

related to the Law of Social Responsibility and establish sanctions on the stations that do not follow it. 



8 
 

Bacalao (2010) also finds that the radical break-up between the government and the 

commercial media happened in 2001, when the private media assumed an active political role 

and Chavez started to transform the public media into instruments for political propaganda.  

 Complementing Bacalao‟s research, Elisa Bermudez (2011) states that although the 

Venezuelan media had been subject to censorship and intimidations before Chavez, there were 

more reported cases of violations to human rights during his regime than ever before. Bermudez 

(2011) also points out that Chavez, unlike previous presidents, openly and aggressively accused 

the media of the opposition. An interesting aspect about Bermudez‟s research is that she 

emphasizes that the Venezuelan government also scrutinized and censored the public and pro-

government media. 

 Bermudez (2011) also discusses Chavez‟s “Hegemony Plan.” As she points out, this plan 

would transform the public media into political instruments used by the president to promote his 

political views and attack not only the private national media, but also the international media. 

Bermudez (2011) identifies three major components of this plan: the criminalization of the media 

through legislations such as the Law of Social Responsibility, the nullification of the division 

between the three branches of power, and the foundation and reformation of media organizations 

designed to operate as propaganda machines. 

The “Hegemony Plan” is also the subject of Elena Block‟s (2013) section “Chavez‟s 

Politically Mediatized Venezuela,” taken from the article “A Culturalist Approach to the 

Concept of Mediatization of Politics: The Age of „Media Hegemony.” Block (2013) cites a 

number of previous studies that found Chavez was able to maintain a successful presidency 

because he effectively used the media as a governmental tool that allowed him to create an 



9 
 

illusion of political representation among his supporters. In fact, through his almost daily 

appearances on national television, Chavez managed to give a symbolic political voice to those 

sections of society that had been underrepresented until then.  

In addition to explaining how Chavez used the media to his favor, Block (2013) also explores 

the essential role that the Venezuelan media play in the political life of Venezuela. As she said, 

the media are the primary way in which the Venezuelan society gets involved with the political 

issues of the country. Taking this into account, Block (2013) concludes that, ever since Chavez 

became president, the government and the opposition have opted for using the media as tools to 

gain political followers. 

While Bacalao, Ramirez Alvarado, Bermudez, and Block present evidence of the 

government‟s active involvement in the media, Weisbrot and Ruttenberg (2010) claim that the 

government has no control over the media. In fact, in their study “Television in Venezuela: Who 

Dominates the Media?”, they discovered that, until 2010, the Venezuelan government owned 

only 5.4 percent of the audience‟s share, which means that more than 90 percent of the TV 

watched by Venezuelans was not pro-government.  

Nonetheless, Weisbrot and Ruttenberg (2010) also found that during times of political unrest 

or when there is a significant political event in process, the public television share of the 

audience tends to increase dramatically. For instance, during the presidential elections in 

December 2006 and during the months prior to the Constitutional Amendment Referendum in 

2007, the public seemed to be more interested than usual in the state-run media. 

Weisbrot and Ruttenberg (2010) argue that since the government has a very small share of 

the media, the main way in which the president can transmit his message is through the 



10 
 

“cadenas,” which are a series of speeches that the president uses to communicate with the 

Venezuelan society whenever he considers it convenient. 

 

 

Methodology 

 

In order to examine the extent of the polarization, lack of objectivity, and superficiality of 

coverage of the media in Venezuela, this research paper provides a qualitative content analysis 

that presents the similarities and differences between the coverage of the protest by Venezuelan 

newspapers and by U.S. newspapers. The content analysis involves the collection and 

examination of a total of 86 stories that were published on the websites of different American 

and Venezuelan newspapers and blogs.  

Out of these almost 90 articles, 60 were taken from newspapers in Venezuela and 26 from 

newspapers in the U.S. The 60 articles from newspapers in Venezuela were published in the 

period between February 8, 2014, the date when the protest assumed national proportions, and 

May 31, 2014, the date when the protests started to subside. It is important to point out that the 

60 stories collected were selected from different newspapers that have different political 

ideologies and different relationships with the Maduro administration. For instance, eleven of the 

articles were taken from El Universal, one of the most important and widespread newspapers in 

Venezuela (Estrada, 2014). El Universal is also considered a pro-opposition paper that is highly 

critical of the politics of former president Hugo Chavez and current president Nicolas Maduro 

(Estrada, 2014). The research also includes three stories published in Últimas Noticias, which is 

the highest selling daily newspaper in Venezuela.  In 2013, Últimas Noticias was sold to the pro-



11 
 

government company Cadena Capriles, since then the newspaper has assumed a political stand 

that sympathizes with the government (Periodistas, 2014). In addition, thirty stories from El 

Nacional were selected for analysis. El Nacional, also widely distributed through the entire 

Venezuelan territory, has traditionally supported the middle class and, in recent years, its 

political views have come closer to the political views of the opposition (Venezuela, Press 

Reference, 2014). The last nineteen news stories collected from newspapers in Venezuela were 

taken from El País, a newspaper that was originally only produced and distributed in Spain but 

that has progressively grown to be produced and distributed in Latin America (Voltmer, 2006). 

Ideologically, El País is situated in the conservative position and has consistently criticized the 

“populist-left” movement in Latin America. As a matter of fact, on more than one occasion, El 

País has accused President Chavez of establishing an authoritarian government and eliminating 

the separation of powers (Voltmer, 2006). 

The analysis of the coverage by newspapers in the U.S., on the other hand, included 

journalistic pieces from various newspapers and blogs that were published between February 21, 

2014 and May 24, 2014. Eleven of the stories were retrieved from The New York Times, six from 

the Washington Post, two stories from CNN‟s website and USA Today respectively, one from 

Fox News‟ website and one from the AP‟s website. On top of analyzing news stories published 

in newspapers, the research also includes an examination of the pieces posted in three political 

blogs: The Action Institute Power Blog, the Global Voices Blog, and the Real News Blog. 

The 86 stories were selected looking for variety of newspapers and variety of issues 

covered. I started collecting stories on February 8, 2014, because that was the day the protest 

caught the attention of the international media by assuming national proportions. Furthermore, I 

stopped my research on May 31
 
because after that day the coverage of the protest in both 



12 
 

Venezuelan and American newspapers became almost non-existent. During the almost four 

months that passed between February 8 and May 31, I search through the web twice a week 

looking for stories in different newspapers.  

The content analysis focuses on different components of the articles, such as their 

objectivity, their balance, the presence or absence of direct and indirect quotes, the presence of 

opinion or commentary, the use of extreme or charged language, the presence or absence of the 

human touch, the selection of sources, and the length of the pieces. In order to examine the 

elements mentioned above, I read and summarized each of the 86 articles collected. During my 

reading I paid particular attention to the adjectives, adverbs, and verbs used. Furthermore, I also 

examined the sources of information and the quotes used. Finally, while conducting my analysis, 

I tried to identify if there were significant differences in length between the stories published in 

newspapers in Venezuela and the ones published in newspapers in the U.S.  

The results of the different aspects analyzed will be thoroughly explained in the findings 

section of the paper. 

 

 

History of the press in Venezuela 

  

With the purpose to help the reader understand the complex relationship between the media 

and the government in Venezuela, the research paper also provides a brief historical report that 

highlights some of the events that gave origin to the polarization of the country.  



13 
 

According to Gabriel Samuel Niño (2009), a famous Venezuelan journalist, the first point 

that is important to take into account is the emergence of La Gazeta de Caracas, the very first 

newspaper produced in the country. This newspaper, edited by Andres Bello, was produced 

between October 1808 and January 1822, and was actively involved in the political life of the 

country. In fact, it reflected the opposing points of view of the Realists and the Republicans, 

which were the two most important political groups in Venezuela at that time. 

Niño (2009) also points out that the newspapers produced during the 19
th

 century (La Gazeta 

de Caracas and El Correo del Orinoco, for instance) were small or medium size and were only 

produced once a week. Furthermore, they were completely controlled by public powers and 

excluded the majority of the population by only exposing the opinions of the intellectual elite 

and the politically oriented groups.  

At the beginning of the 20
th

 century, on the other hand, the newspapers started to expand and 

started to lean towards information rather than opinion. The first two big informative newspapers 

that are still in existence today were El Universal (1909), and Panorama (1914). These 

newspapers, as well as Últimas Noticias (1941), El Nacional (1943), and El Mundo (1958), were 

and still are financially supported by advertising. This point is crucial to understand the problem 

of polarization in the country because newspapers and other types of media have fallen into the 

practice of supporting the political views of the conglomerates that advertise them. Additionally, 

the reestablishment of the politically oriented press in 1936 also contributed to the problem of 

polarization that characterizes the media today (Niño, 2009). 

When discussing the origins of media polarization in Venezuela is also important to talk 

about the radio. The influence of the government in this type of media started since the 

beginning of radio production in Venezuela. In fact, the first radio station, AYRE, saw instant 



14 
 

success after airing for the first time in 1926 because it had the support of Colonel Arturo 

Santana, who was a close friend of President Juan Vicente Gómez. A decade later, the radio was 

transformed into a propaganda machine of the government when President Eleazar Lopez 

Contreras started using it to communicate his political messages. Lopez Contreras expanded his 

influence over radio by founding La Dirección General de Servicios de Radiotelefonía y de 

Radiodifusión (National Department of Radial Services), which gave origin to the current Radio 

Nacional (Niño, 2009). 

The government also heavily influenced television since its origins. The first television 

station in the country was the publicly run Televisora del Estado Venezolano (Venezuelan State 

Channel), inaugurate on November 22, 1952. Only one year later, Gonzalo Veloz Mancera 

founded Televisa, the first private station in the country. It was also in 1953 that Radio Caracas 

Television (RCTV) started operating. This station operated until 2007, when it was forced by the 

government to close for its alleged participation in the coup d‟état of 2002. The second private 

station to start operations was Televisiva, transformed into Venevisión in 1960 by Diego 

Cisneros, founder of one of the most important media conglomerates in Venezuela. Venevisión 

is the biggest station in the country today and one of the strongest opponents of the regime 

established by President Chavez (Niño, 2009). 

 The transformation of the private Cadena Venezolana de Television into the publicly run 

station Venezolana de Television in 1974 also serves as an example of the influence of the 

government over television. Ever since Chavez assumed power, Venezolana de Television has 

been one of the most important means of governmental propaganda (Niño, 2009). 

 While the Venezuelan government exercised direct control over the public media, the 

private newspapers, stations, and channels are owned by the most powerful corporations of the 

http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=401908


15 
 

country. This is an important point because the messages that the private media transmit are 

filtered by the ideologies of the different corporations. The influence of the corporations‟ 

ideologies in the information presented is particularly evident in publicity. In fact, the television 

channels advertise the radio and newspapers owned by the same company and vice versa. 

Moreover, different media belonging to the same company present the same information, which 

is different than the information presented by the media owned by another company. 

Consequently, the public ends up receiving distorted versions of the same piece of information 

(Niño, 2009). 

 Before closing this brief historical report it is important to explain that, according to Niño 

(2009), Venezuela has gradually become an information-seeking society that revolves around the 

media. It is because of the centrality of the media in Venezuelan society that it so important and 

interesting to analyze the problems of polarization and lack of freedom of expression.  

 

 

Polarization 

 

 According to Mariana Bacalao (2010), polarization is the process through which an 

originally unified group divides into two mutually exclusive poles. Taking this information into 

account, Bacalao (2010) explains that the deep political polarization in Venezuela is the 

consequence of a number of aspects such as the constant exclusion of a broad section of society 

from the political debate; the absence of strong political parties able to represent the needs of the 

population; the lack of development in areas like employment, education, and health; the 



16 
 

criminalization of the opposition; and the total absence of a political program able to reconcile 

the two poles. 

Although as exposed in the brief historical report, the media in Venezuela has 

traditionally been polarized, the problem has become particularly serious since the government 

of President Chavez (Ramirez Alvarado, 2006). In fact, after the failed coup d‟état against him in 

2002, the traditional political parties of the opposition proved to be unable to protect the needs of 

the Venezuelan society and, therefore, were replaced by the commercial media in the political 

battle against the government (Mejias, 2009). In this way, the commercial media became the 

public and direct enemy of Chavez (Block, 2011). 

Trying to formalize his fight against the commercial media, Chavez designed a 

“Hegemony Plan” that would allow him to use the public media as a tool for propaganda 

(Bermudez, 2011). The best example of this plan is the series of speeches known as cadenas that 

the president used at his discretion to communicate with the Venezuelan society (Block, 2013). 

In order to maximize the impact of the cadenas, Chavez forced all the radio and television 

stations in the country to interrupt their programming to air them. According to the study 

“Entorno Comunicacional Venezolano” (2012) (“Venezuelan Communicational Environment”)  

between February 2, 1999, and December 31, 2008, Chavez accumulated 1,179 hours talking 

through the cadenas, which was the most time a Venezuelan president has ever spent speaking 

through the media (Bermudez, 2011). 

In addition to overusing the cadenas, as part of his “Hegemony Plan” Chavez also 

encouraged the development of community media (Bermudez, 2011). While in theory the 

development of community media outlets has the purpose to increase the participation of society 

in the political life of the country, in reality these outlets were, and still are, completely 



17 
 

dependent on state funding, which means they are generally forced to carry messages in favor of 

the government. It is important to say that even though international non-governmental 

organizations have openly offered to support the community media outlets, the Venezuelan 

government has consistently rejected this support (Venezuela, Freedom of the Press, 2014).  

In order to become even more active on the media, Chavez also created the program “Aló 

Presidente”
2
 and started a strong campaign online. As a matter of fact, he was very active not 

only on Twitter, with more than two million followers, but also on a blog he created to spread his 

ideology. To complete his involvement on the web, in 2009 Chavez began training a group of 

teenagers and young adults popularly known as “the community guerrillas” that have the 

responsibility to advocate for the “Bolivarian Revolution” on the web (Bermudez, 2011). 

At this point, knowing how both the opposition and the government used the media as the 

pillar of their political fight it is possible to understand why the polarization reached extremes 

never seen before (Bacalao, 2006).  During his thirteen years in power, Chavez constantly 

accused the media of making active attempts to overthrow him. On the other hand, the number of 

journalist denouncing attacks and threats from the government was so high that it forced the 

Inter-American Commission of Human Rights to dictate preventive measures in favor of them 

(Ramirez Alvarado, 2006). 

Although Chavez is no longer the president, the constant fight between the commercial 

media and the government remains at the center of the political sphere (Venezuela, Freedom of 

the Press, 2014). Just like his mentor, the new president, Nicolás Maduro, keeps accusing 

journalists of trying to conspire against the “Bolivarian Revolution” and continues to have a very 

active participation in the media (Venezuela, 2014). As reported by the Freedom House, in 2013 

                                                           
2
 “Aló Presidente” was a talk show hosted by President Chavez that was broadcast on public 

television and radio every Sunday between 11 a.m. and 5 p.m. (Bermudez, 2011). 



18 
 

Maduro officially controlled six television networks, four radio stations, three newspapers, one 

news agency, and one magazine (Venezuela, 2013). On top of controlling these public outlets, 

the government also offers financial support to other privately owned outlets that serve as its 

faithful advocates (Venezuela, 2014).  

According to an investigation by Espacio Público, the public and pro-government media 

outlets represent 50 percent of the media outlets in Venezuela (cited in Venezuela, Freedom of 

the Press, 2014). As indicated by the study, the remaining 50 percent of the outlets are private 

and they are divided between those that identify with the opposition and those that choose not to 

cover politically delicate topics (cited in Venezuela, Freedom of the Press, 2014). It is important 

to mention two of the three Venezuelan leading newspapers, El Universal and El Nacional, have 

an editorial line that is clearly against the government (Venezuela, Freedom of the Press, 2013). 

On the other hand, Últimas Noticias, a former opponent of the government, was bought by 

Cadena Capriles, a pro-government organization, in 2013 and has now become a supporter of the 

Maduro administration (Periodistas, 2014). 

One of the best examples of the polarization that impregnates the country is the problem 

between Globovisión and the government. On April 2013, Globovisión was sold to Juan 

Domingo Cordero, one of the closest supporters of the government (Rueda, 2013). Closing the 

deal a few weeks before, the previous owner of the channel, Guillermo Zuloaga, explained that 

one of the reasons why he had to sell the channel was because the Venezuelan government was 

constantly trying to force him off the air by refusing to renew the channel‟s broadcasting license. 

As Rueda (2013) explains, this was not the first time the government had directly attacked 

Globovisión. In previous years, The Venezuelan National Communications Commission 

CONATEL had issued fines against the channel in eight different opportunities. One of these 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCwQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.publico.pt%2F&ei=twhpVPSjO4KqNvyHg5AC&usg=AFQjCNGyQ772n7hNe5H37Tl_tWJGvduSlA&sig2=Ty7gHae2jW_D8ZH0R2YqrQ&bvm=bv.79142246,d.eXY


19 
 

fines was a two million dollar penalty that was the consequence of Globovisión‟s critical 

coverage of the government‟s response to a major prison riot in 2010. Bacalao (2010) uses one 

of the many episodes of confrontation between Globovisión and the government to illustrate the 

extreme polarization of the country. On March 5, 2009, Globovisión‟s website reported that the 

Inter-American Court of Human Rights had announced the responsibility of the Venezuelan 

government in the violations to the freedoms of speech against journalists from Globovisión and 

had required the Venezuelan government to repair the damages caused. At the same time the 

website of “Venezolana de Televisión,” one of the publicly-run stations, reported that the Inter-

American Commission of Human Rights had determined that the Venezuelan government did 

not commit any violations against the rights of the journalists of Globovisión and, therefore, it 

was not forced to pay any type of compensation to them (Bacalao,  2010).   

Reflecting on the radical partiality and lack of professionalism that have characterized the 

media as a consequence of the polarization, Bacalao (2010) encourages the media and the 

government to rebuild the principles of plurality and impartiality in order to make the 

Venezuelan society more democratic and inclusive.  

 

 

Freedom of the press 

 

Although the freedom of the press is guaranteed by article 57 of the Venezuelan 

Constitution, the extreme polarization of the media and the “Hegemony Plan” built by the 

government have caused censorship and have led to general limitations to this freedom 

(Venezuela, Freedom of the Press, 2014). According to Andres Cañizales (2003), 



20 
 

Communication Professor at the Catholic University Andres Bello, the implementation of the 

controversial Law on Social Responsibility in 2004 is the best example of the government‟s 

attempt to silence the media of the opposition. With 150 articles, the law is a “mechanism that 

gives the government the authority to control radio and television and limit the free flow of the 

political debate” (Cañizales, 2003, p.63). As stated by the Freedom House in 2013, the Law 

includes number of vague restrictions interpreted by the government at its own discretion 

(Venezuela, 2013). For instance, the law bans content that could “incite or promote hatred, 

foment citizens‟ anxiety or alter public order, disrespect authorities, encourage assassination, or 

constitute war propaganda” (Venezuela, 2013, para. 2). In addition, the law also puts restrictions 

on content that the government considers to be of “adult nature” to the hours between 11 p.m. 

and 5 a.m. This content includes stories about sex and violence for example (Venezuela, 2013, 

para.3).  As the Freedom House explains, these restrictions in the schedule of the news are 

deeply controversial because Venezuela has one of the highest homicide rates in the world 

(Venezuela, 2013). But on top of the content and schedule limitations, the law also forces all the 

television programs in the country to air the presidential cadenas (Venezuela, 2013). 

To strengthen the power of the law, the government gave CONATEL, an organ directly 

dependent on the executive branch, the authority to impose heavy fines or disrupt the service of 

the stations that do not properly comply with the law. As explained in the Polarization section of 

this paper, the 2.6 million dollar fine that CONATEL imposed on Globovisión in 2011 is perhaps 

the best example of this commission‟s tremendous power to control the media (Venezuela, 

2013).  

The problem of contaminated waters in the southern state of Monagas provides another 

known example of the serious limitations of expression that the government has imposed on the 



21 
 

media (Campbell, 2012). In fact, when journalists went to Monagas to report the problem, 

Chavez reacted by saying they were part of a terrorist plan that was threatening to destabilize the 

country. Following Chavez‟s announcement, Attorney General Luisa Ortega Diaz declared a 

new federal order requiring journalists to base their reports about water quality on a “truthful 

technical report backed by a competent institution.” (Campbell, 2012, para.4). 

Another famous example of abuse by the government was the case against RCTV. In 2007, 

RCTV, one of the oldest private television networks of the country and also one of the most 

popular anti-government broadcasters, was forced to go off the air after being accused of 

participating in the 2002 coup attempt. This case has been particularly problematic because it 

never underwent proper investigation, it never had a due process in court, and the network never 

had the right to appeal. Although the channel tried to keep operating by moving to cable 

television as RCTV International, in 2010 CONATEL pulled it off the air once again for alleged 

problems with its certification (Bermudez, 2011). 

As reported by the Freedom House, the actions that CONATEL took against Globovisión, 

RCTV, and many other stations, have encouraged many journalists to practice either leave the 

country or practice self-censorship (Venezuela, 2013). In fact, to the Human Rights Watch 

reports that the fear of governmental punishment has made journalist think “two, three, five 

times about what will be said, who will be interviewed, and how the interview will be 

conducted” (qtd. in Venezuela, 2013, para.6). 

On top of the restrictions imposed by The Law on Social Responsibility, another way in 

which the government controls the media is by limiting or forbidding the access to public records 

and governmental information (Bermudez, 2011). Although article 51 of the constitution states 

the right to obtain public information by petition, there is no permanent law dealing with 



22 
 

information requests and therefore the government has the freedom to deny such petitions 

(Venezuela, 2014). According to a research conducted by the Venezuelan Press Watchdog 

Espacio Público, during 2009 about 70 percent of the information requests submitted to the 

government were never answered. The Freedom House reports that this situation has not 

improved in the last five years (cited in Venezuela, 2014). This information is supported by 

Bermudez‟s interview (2011) to Phil Gunson, reporter for The Economist. In the interview, 

Gunson told Bermudez that the access to public information depends on the reporter‟s personal 

relationship with the members of the government. Consequently, as Gunson explained, those 

who don‟t show their support for the “Bolivarian Revolution” do not have any chances to access 

the information they need. Nonetheless, Gunson also pointed that being a supporter of the 

revolution does not necessarily guarantee that the government will be willing to share the 

information (Bermudez, 2011). 

Adding to the restrictive laws and the lack of access to public information, another limiting 

factor to the freedom of speech is the complete dominance of the executive branch over the other 

two branches of government. As a consequence to this uncontrolled power, the executive power 

has the freedom to create laws that silence dissent (Bermudez, 2011). Furthermore, journalist and 

the media outlets of the opposition cannot count on an impartial judgment of their cases because 

judges may face reprisals if they decide to rule against the president (Venezuela, 2014). 

Journalists and other media workers are also constant victims of different forms of attacks 

such as: assault, confiscation of equipment, forced censorship of coverage, and death threats. 

According to Espacio Público, 61 percent of these incidents were perpetrated directly or 

indirectly by the government. In spite of the threats and attacks, murders of journalists are 

relatively rare. For instance, there were no journalists murdered in 2012 (Venezuela, 2014). 



23 
 

Besides these offenses, under orders of the government, in 2011 the Venezuelan hacker 

group N33 entered the social media accounts of several opposition journalists to post pro-

government messages. N33 also used the personal information they found on social media to 

threat the journalists hacked (Venezuela, 2014).  

As Bermudez (2011) discusses in her thesis, while it is commonly believed that the 

limitations to the freedom of speech only affect the anti-government media outlets, the public 

and private media outlets that support the government are also subject to close scrutiny and 

censorship. Bermudez (2011) cites studies from Reporters Without Borders and the Venezuelan 

Human Rights Organization PROVEA that reveal that there were twelve cases of censorship, 

intimidation, physical or verbal attack, or judiciary prosecution against pro-government outlets 

between 1999 and 2008. These studies also found that this number has grown rapidly since 2009 

(cited in Bermudez, 2011).  

As this section has attempted to explain, since 1999 until today, the Venezuelan government 

has used different legal measures and communication strategies to drastically censor and limit 

the freedom of the press. These violations are indicated by Reporters Without Borders (2014) in 

their annual Press Freedom Index. In fact, between 2008 and 2014, Venezuela has occupied 

positions between 113 and 135 in the ranking of press freedom that Reporters Without Borders 

assemble every year
3
 (World Press Freedom Index, 2014). This numbers are confirmed by the 

Freedom House‟s report (2013), according to which Venezuela scored 76 in press freedom 

between 2011 and 2013. The scale used goes from 0, which represents the most freedom, to 100, 

                                                           
3
 In order to obtain the results of the ranking, Reporters Without Borders uses a questionnaire 

that covers criteria such as the number of direct abuses to journalists and the mass media in 

general, legislation that limits the freedom of expression, and the scale of impunity, among 

others. It must be said as well that the ranking goes from 0, which represents the country with the 

most freedom, to 180, which represents the country with the least freedom (World Press 

Freedom Index, 2014). 



24 
 

which represents the least freedom. Following these results, the Freedom House classifies the 

Venezuelan Press as “Not Free”
4
 (Venezuela, 2013). 

Considering the gravity of the limitations to the freedom of expression in this country, the 

Committee to Protect Journalists issued a number of recommendations to the Venezuelan 

authorities in 2012. Among the recommendations, The Committee to Protect Journalists 

encouraged the government to guarantee the independence of broadcast regulators and to make 

sure the regulators provide reasons and explanations for giving, renewing, and cancelling 

broadcast licenses. It also suggested the Maduro administration to give broadcasters the 

opportunity to present their cases in court in an open an objective manner. Furthermore, the 

committee also invited the government to amend the Law on Social Responsibility to eliminate 

the vague language that can be interpreted arbitrarily, to make sure that all journalists, regardless 

of their political views, have equal access to governmental information and sources, and to 

regulate the state media to prevent it from being an instrument of political propaganda 

(Campbell, 2012). 

 

Protest in 2014 

 

After explaining the ways in which the Venezuelan government has imposed limitations to 

the freedom of the press, it is important to explain that the lack of freedom of expression is one 

of the main reasons why millions of Venezuelans decided to protest against the government 

between February and June of 2014. The protest, which started as a pacific student movement in 

                                                           
4 The Freedom House (2013) divides the press in the different countries studied into three 

categories: “Free,” between 0 and 30, “Partially Free”, between 31 and 60, and “Non Free,” 

between 61 and 100.  
 



25 
 

the Venezuelan state of Táchira, rapidly evolved into a national phenomenon that assumed high 

levels of violence and left more than 40 people dead, almost 500 people injured, and almost 

2,000 people arrested (Protestas en Venezuela, 2014).  

On top of the lack of freedom of expression, the demonstrators were also protesting for the 

high levels of insecurity and violence in the country; the bad conditions of the economy; the 

extremely high rates of inflation, which is one of the worst in the continent; and the 

unavailability of basic supplies, such as food and hygiene products (“Protestas y Derechos 

Humanos”, 2014).   

PROVEA‟s report “Protestas y Derechos Humanos” (Protests and Human Rights”) revealed 

that even though the lack of freedom of speech is at the center of the protest, the government 

continued to violate this freedom. In fact, between January and April 2014 there were 174 

registered cases of violations to the freedom of speech, a number that represents a 240 percent 

increase from the numbers from the same months in 2013. With a total of 67 registered cases, the 

most common type of violation was aggression, which was characterized by the disproportionate 

use of force by officers from different governmental security bodies. In addition to aggression, 

there were 65 cases of threats, 61 episodes of intimidation, 38 instances of censorship (the 

government blocked social networks and deliberately closed television channels).  PROVEA also 

reported 27 cases of physical attacks, 9 cases of administrative restriction, and 1 death (the 

information leader Jose Alejandro Marquez hit his head against the ground after being shot by 

one of the officers from the National Guard) (“Protestas y Derechos Humanos,” 2014). 

On top of these violations, in the same four months every radio and television station in the 

country was forced to transmit an average of 30 minutes of cadenas a day, which adds up to a 

total of 73 hours (“Protestas y Derechos Humanos”). According to an article by New Republic, 



26 
 

President Maduro uses these cadenas to defend his political plan and send political accusations to 

the opposition (Duarte, 2014).  Furthermore, the executive director of the Institute of Press and 

Society Marianela Balbi explained that the government used the cadenas and other methods to 

prevent the live coverage of the protest (cited in Badgen, 2014). As a consequence to this 

governmental strategy, the web, especially social media, became almost the only source of 

information about the manifestations. Nonetheless, as Balbi is quoted saying in the article by 

New Republic, the excessive use of social media as a source of information presents two 

fundamental problems: the information posted on the social media sites can be false and cannot 

be verified, and the people who live in the poorest areas of the country do not have access to the 

web and, therefore, remain uninformed. Noticing the central role that social media assumed 

during the manifestations, the government also tried to censor many of the media sites. For 

instance, Twitter confirmed at the beginning of February that the images about the protest posted 

on the website were being blocked. Although it was not officially confirmed, Twitter suspected 

the Venezuelan government was involved in the obstruction (Badgen, 2014).   

 

Findings 

 

Considering the strong case of polarization and limitations to the freedom of the press, I 

hypothesized there might be fundamental differences both in the objectivity and depth of 

analysis between the news stories published in U.S. newspapers and the ones published in 

Venezuelan newspapers. Nonetheless, although there were some differences, they were not as 

extreme as I had anticipated. 



27 
 

It is important to note that in addition to the differences in coverage between the U.S. and 

the Venezuelan newspapers, there were also some important differences in the way in which the 

different newspapers in Venezuela covered the protest. For instance, one difference that is worth 

noticing was that Últimas Noticias generally favored quotes from Maduro or other members of 

the government. The other newspapers, on the other hand, exposed the opposite positions of the 

government and of the opposition in a more balanced way.  

Another important difference is that, contrary to the information presented in other 

newspapers, the stories presented in Últimas Noticias tell the reader that the manifestations 

against the government were primarily violent. In addition, unlike other newspapers, they 

blamed the protesters for most of the injuries and deaths (Sube a 28, 2014). The news story 

called “Sube a 28 el número de muertos en las protestas en Venezuela” (The Number of dead 

during the protets in Venezuela raises to 28) serves as an example to illustrate this point. This 

article, published in Últimas Noticias on March 13, 2014, presents the following quote  by  

General Attorney Luisa Ortega Díaz: "Han sido manifestaciones violentas porque además hemos 

incautado 25 armas de fuego a quienes han sido aprehendidos durante las manifestaciones", 

señaló al explicar que, además, se han decomisado artefactos explosivos, como cócteles molotov, 

y hasta explosivo C-4.” (“The manifestations have been indeed violent because we have 

confiscated 25 fire arms from those who have been arrested during the protests,”‟ she explained 

while adding that the government has also confiscated explosives like Molotov cocktails and 

even C-4 explosives.) (Sube a 28, 2014, para.5). In the last paragaph, the article says: “Desde el 

Gobierno se ha asegurado que hay grupos que solo buscan generar zozobra para que la situación 

se torne incontrolable y se justifique una intervención internacional, para lo cual ha asegurado 

que el miércoles incluso francotiradores dispararon contra una marcha en Valencia.” (The 



28 
 

government firmly believes that there are opposition groups who are only trying to cause the 

situation to lose control in order to justify international intervention. Therefore, they have even 

gone to the point of hiring snipers to shoot against a protest in Valencia.) (Sube a 28, 2014, para. 

9). 

Últimas Noticias also differs from the other newspapers by stating that the accusations 

against the government for its excessive use of force against protesters were only unsupported 

claims made by the opposition. The position of Últimas Noticias regarding this matter is evident 

in paragraph one of the same article, when the author writes: “Fuentes de la oposición han 

acusado a supuestos colectivos chavistas de disparar contra manifestantes, de „brutalidad‟ en la 

represión de los manifestantes por parte de la Guardia Nacional y de exceso en el uso de la 

fuerza.” (Sources of the opposition, have accused “alleged” governmental army forces of 

shooting against protesters. They have also accused the national guard of using “brutal means” 

and “excessive force” to repress the manifestations.”) (Sube a 28, 2014, para 7). As it can be 

seen in this quote, the language the author chooses and the use of quotation marks around 

“alleged,” “brutal means,” and “excessive force” imply that this accusations are falsely 

formulated by the opposition (Sube a 28, 2014, para 7). 

Unlike Últimas Noticias, the newspapers that support the opposition maintained that 

although some protests went violent, most of them were peaceful movements. For example, an 

article called “El estado Venezolano viola sistemáticamente los derechos humanos” (“The 

Venezuelan state has systematically violated human rights”), said that according to PROVEA, 95 

percent of the protests that took place between February 12  and May 22, 2014 were peaceful 

(Velazquez, 2014). Furthermore, many of the articles in El Nacional, El Universal, and El País 

also point out the consistent violations of human rights that the Venezuelan government 



29 
 

committed to keep the allegedly violent protests under control. One article that exposes this issue 

is “Una ONG de Venezuela documenta 18 casos de tortura” (A Venezuelan NGO documents 18 

cases of torture). This news story, published in El País on May 22, 2014, describes some of the 

most brutal cases of torture that the government perpetrated since the beginning of the protests. 

As written in the story: “El caso más escandaloso es el de Juan Manuel Carrasco, que según su 

madre Rebeca González fue violado con el cañón de un fusil.” (The most absurd case was Juan 

Manuel Carrasco‟s, who, according to his mom Rebeca Gonzalez, was raped with the cannon of 

a rifle.) (Meza, 2014, para. 2). It is worth noting that when the article was published, the 

Venezuelan criminal forum had already reported 18 cases of torture. It is also important to point 

out that, as the article explains, although the government violated the right to defense to all the 

people who were arrested in the month of February, it forced them to sign a form saying that 

they were properly represented by an attorney (Meza, 2014). 

In spite of Ortega Diaz‟s declaration, many of the stories published in the anti-

government newspapers point out the fact that majority of the injuries and deaths were caused by 

the government. For instance, Roderick Navarro, one of the student leaders, is quoted in El 

Nacional saying that it was the government, and not the opposition, who used violence against 

civilians. Navarro said, for example, that among the more than 3000 people detained between 

February and May, more than 200 were underage and almost all of them have been imprisoned 

without due process of investigation (Estudiantes, 2014). 

On top of the issues mentioned, the newspaper in Venezuela, in particular the ones of the 

opposition also amply discuss the many problems that the Venezuelan media had to face in order 

to cover the protest. The most evident of these problems is the shortage of printing paper that 

forced many small-size newspapers to suspend publication and many medium and large size 



30 
 

newspapers to limit their editions and cut the number of pages (Scharfenberg, 2014). The root of 

the problem is that the Venezuelan newspapers are not allowed to import printing paper without 

the approval of the government (Scharfenberg, 2014). Since the private newspapers did not 

receive such approval during the six months of protest, they were forced to either suspend 

publication, like most small-size newspapers had to do, or to limit the number of pages per 

publication, like El Nacional and El Universal did (Scharfenberg, El Regimen Venezolano 

2014). This issue is amply explained in “El regimen Venezolano ahoga a la prensa” (“The 

Venezuelan regime drawns the press”), a news story published in El País on February 12, 2014. 

The  article opens as follows: „“¡A los periódicos les llegará su hora!”, juró sin recato el 

presidente venezolano, Nicolás Maduro, el pasado viernes en un acto en el céntrico Estado de 

Miranda. Me llamarán dictador, no me importa; pero voy a endurecer las normas para acabar con 

el amarillismo y con la propaganda que alimenta la muerte.” (“The time to stop the newspapers 

have come!,” President Nicolas Maduro swore without modesty on Friday during a speech in the 

state of Miranda. “They can call me dictator, I don‟t care, but I am going to strengthen the norms 

to stop the sensationalism and the propaganda that nourishes death.”) (Scharfenberg, El régimen 

Venezolano, 2014, para 1). Then the author continues: “Con la amenaza, una de las más abiertas 

que haya proferido durante su todavía corta gestión de 11 meses, el sucesor de Hugo Chávez al 

frente de la revolución bolivariana quería ponerle coto a la cobertura que los medios de prensa 

privados hacen de la inseguridad en Venezuela, uno de los principales problemas que aquejan a 

la ciudadanía y al que el chavismo no ha encontrado cómo darle respuesta.” (With this threat, 

Hugo Chavez‟s successor wanted to stop the coverage by private media of the insecurity in 

Venezuela, one of the main problems that affect the population and that has not been solved by 

Chavismo”) (Scharfenberg, 2014, para. 2). A couple of paragraphs down, the author writes: “Por 

http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/09/actualidad/1391908377_221357.html
http://elpais.com/tag/nicolas_maduro/a/
http://elpais.com/tag/hugo_chavez/a/


31 
 

tanto, el Gobierno ha optado por bajarle el volumen al tema en los medios, en particular, en la 

prensa escrita, el último rescoldo de la libertad de información luego de que los más populares 

medios como la televisión y la radio fueran domesticados o, simplemente, aniquilados.” 

(Therefore, the government has opted for bringing the volume of the media down, in particular 

of the press, which was the last type of media to survive after the most popular media, such as 

television and radio were domesticated or simply annihilated.) (Scharfenberg, 2014, para. 4). 

Later in the story, the author adds that, although most of the newspapers that were experiencing 

paper shortages during the protest followed the seventeen bureaucratic steps required to obtain 

the foreign currency, the government never granted the permission (Scharfenberg, 2014, para. 4). 

To emphasize the seriousness of the problem, the author mentions the case of El Nacional. In 

fact, since the newspaper had not received an authorization to import since May 2013, it was 

forced to reduce its editions to half a normal edition to be able to secure production until May 

2014 (Scharfenberg, 2014, para. 4). By the time the story was published, eleven newspapers had 

already been forced to stop publishing (Scharfenberg, 2014, para. 5).  

According to “SIP: La prensa venezolana vive su momento más dramático” (“SIP: The 

Venezuelan media lives its most dramatic moment”), the shortages of printing paper were not a 

consequence of the economic crisis but a result of the government‟s intention to control the 

media. The story gives evidence of this statement by explaining that, on top of preventing private 

newspapers from accessing paper, the government created an office that had the sole purpose of 

buying massive quantities of paper for the newspapers that directly depend on the government 

(SIP, 2014). 

Another article by El País, published in the last week of February, exposes another issue 

related to the hostile relationship between the media and the government during the protest. 

http://economia.elpais.com/economia/2014/01/17/agencias/1389920356_881517.html
http://economia.elpais.com/economia/2014/01/17/agencias/1389920356_881517.html


32 
 

According to this article, Maduro and other representatives of the government accused the 

international media of promoting anti-government propaganda (Scharfenberg, El Gobierno, 

2014). The article quotes ex-member of the parliament Gabriela Ramirez saying that the 

international media were creating uneasiness in the population. She also supported Maduro‟s 

attacks on the media by saying that CNN was doing “war propaganda.” (Scharfenberg, El 

Gobierno de Maduro redobla el acoso, 2014, para. 3).  The story explains that because of these 

comments, and many other similar statements made by other sources close to the government, 

CNN‟s reporter for Latin America Patricia Janiot was forced to leave Venezuela after a few days 

in the country. It is also important to mention that, according to the same article, a few weeks 

before the accusation against CNN, the Venezuelan government had suspended the transmission 

of the Colombian TV channel NTN24, which had been covering the protest since the day when it 

started (Scharfenberg, El Gobierno de Maduro redobla el acoso, 2014). Expanding on the abuses 

of the government against the media, the author also explains that according to the Institute of 

Society and Press of Venezuela, there were over 50 cases of attack against the media during the 

first month of the protest (Scharfenberg, El Gobierno de Maduro redobla el acoso, 2014). Based 

on the information provided by “SIP: La prensa venezolana vive su momento más dramático,” 

these numbers grew to 105 attacks by the beginning of April. According to the National College 

of Journalists, these attacks included detentions, threats, and beatings among other things. On top 

of these attacks, military and police officers confiscated equipment and erased pictures taken by 

many journalists who we were mistreated. Towards the end of the article the author says that the 

impositions of the government forced many outlets to practice self-censorship to survive (SIP, 

2014). For instance, the article says: “Actualmente los canales de televisión y la radio locales dan 

poquísima o ninguna cobertura informativa a actividades políticas de la oposición democrática, y 



33 
 

acallan situaciones donde se reprime a la ciudadanía que ejerce su derecho a la protesta.” 

(Currently, the TV channels and the radio stations are barely covering or not covering at all the 

political activities of the democratic opposition. They are also remaining silent in front of 

situations in which the government represses citizens who are exercising their rights to protest”) 

(SIP, 2014).  

On top of talking about the nature of the protests, the human rights violations, and the 

methods used by the government to limit the freedom of the media, the Venezuelan newspapers 

also explain the reasons why the students are protesting. For instance, Roderick Navarro, chief 

member of the Patriotic and Popular Assembly of students in Venezuela, said that, contrary to 

the accusations of the government, instead of wanting to overthrow Maduro by force. They want 

him to resign (Estudiantes, 2014). In paragraph six Navarro is quoted saying:  "No estamos en el 

palacio (de Miraflores) a caerle a los tiros (a Maduro), estamos en las calles cansados de la 

política de emprobrecimiento a propósito" (We are not in the national palace trying to get 

Maduro out with our bullets, instead we are protesting in the streets because we are tired of the 

policies that purposely impoverish the country) (Estudiantes, 2014, para 7).To support his claim, 

Navarro added "Este regimen ha llevado a Venezuela a un deterioro en todos los ordenes, moral 

y espiritual también" (This regime has deteriorated Venezuela in all the ways possible, even 

morally and spiritually) (Estudiantes, 2014, para.10). While the government claimed that the 

protestors were the people from the middle class who wanted to go back to a regime in which 90 

percent of the population was completely underrepresented, Navarro argued: “Es el mas falso de 

todos los mitos, la gente que mas sufre los problemas de Venezuela es la gente pobre y es la que 

mas nos defiende.” (That myth is absolutely false, the people who suffer the most because of the 

many problems in Venezuela are the poor people, and they are also those who defend us (the 



34 
 

protesters) the most.) (Estudiantes, 2014, para.11).  

 It is important to say that in addition to exposing the point of view of the student 

protestors, El Nacional also presents the opinion of the government. An article titled “Presidente 

Maduro calificó al movimiento estudiantil de „destructivo y degenerado” ( President Maduro 

described the student movement as “destructive” and “depraved”), published on May 23, 

explains that Maduro made a radical distinction between what he called “el mayoritario y 

poderoso movimiento estudiantil de paz” (the peaceful majoritarian and powerful movement 

organized by students who support the government), and what he called “el minoritario 

destructivo y degenerado antimovimiento estudiantil, que ha quemado ciudades enteras; y ha 

quemado vivos a hombres y mujeres” (The minority and destructive student anti-movement that 

has destroyed cities and burn men and women) (Presidente, 2014, para. 1). 

Another important issue that should be mentioned is the reaction of the Latin American 

community to the crisis in Venezuela. Enrique Krauze addressed this issue in his opinion column 

“La soledad de los estudiantes Venezolanos” (The solitude of the Venezuelan students”) 

(Krauze, 2014). In fact, Krauze openly criticized Twitter users in other Latin American countries 

who, according to Krauze, “surprisingly support the Venezuelan government” and attribute the 

“uneasiness” that took place in Venezuela between February and June to what the users call the 

“fascists” and “reactionary” forces who made “an alliance with the U.S. empire to organize a 

“coup d‟état” against Maduro‟s government (Krauze, 2014, para. 5). But on top of criticizing the 

position of these Twitter uses, Krauze castigates the governments in Latin America, in particular 

the Brazilian government, for choosing to protect their materialistic interests rather than helping 

Venezuelans fight for a free country (Krauze, 2014). Krauze concluded his extensive opinion 

article by saying: “América Latina —sus Gobiernos, sus instituciones, sus congresos, sus 



35 
 

intelectuales y aun sus estudiantes— es ingrata con Venezuela. El país que en gran medida la 

liberó hace 200 años, hoy lucha solo por su libertad.” (Latin America-its governments, its 

institutions, its intellectuals and even its students-are ungrateful to Venezuela. The country that, 

to  a great extent, liberated Latin America 200 years ago is now fighting for its own freedom) 

(Krauze, 2014, para.14). 

It is essential to point out that after Klauze‟s opinion piece was published at end of 

February 2014, that is to say less than a month after the beginning of the protest. In the following 

months, the governments of Colombia, Ecuador, Brazil, and even the Vatican agreed to intervene 

by sending their ambassadors to mediate the talks between the government and the opposition 

(Venezuela espera reactivación, 2014). It is also important to mention that, as explained in many 

of the stories in Venezuelan newspapers, the Maduro administration did not agree with the 

international intervention (Ramirez Padrino, 2014). For instance, in an interview given to Telesur 

on March 28, 2014, the Venezuelan Chancellor Elias Juau said that although he agreed with 

UNASUR on the fact that a dialogue between the government and the opposition was necessary 

to solve the conflict, he did not think it was necessary to bring international referees to the 

discussion. In fact, Juau said that the government did not think the conflict was serious enough to 

justify the intervention of other countries in the region (Ramirez Padrino, 2014). 

The last issue to be thoroughly discussed in the Venezuelan newspapers is the U.S. 

Congress‟s intention to impose sanctions and prohibit entry to the U.S. to the Venezuelan 

officers who violated human rights and abused their power.  As explained in the article “Las 

sanciones contra Venezuela, un dilema para EE UU” (“Sanctions against Venezuela, a dilemma 

for the U.S), while both the House of Representatives and the Senate approved in the last week 

of May a law to impose such sanctions and prohibitions, President Obama was still reluctant to 



36 
 

put the law in effect because he did not want to harm the diplomatic relationships between the 

U.S and Latin America (Las sanciones, 2014). Supporting the position of the administration, Efe 

Mark Weisbrot, analyst and director of the Center of Politics and Economy said: “"La 

implicación principal es que alejaría aún más a América del Sur y a la mayor parte de América 

Latina de los Estados Unidos. Como puede verse a partir de la declaración de Unasur, estos 

gobiernos lo verían como un acto de agresión y violación de los derechos fundamentales de 

soberanía por parte del gobierno de EE.UU., algo con lo que están profundamente resentidos en 

América Latina" (The main consequences of the sanction would be the even further distancing of 

South America and most of Latin America from the United States. As it can be seen in Unasur‟s 

declaration, many of these governments would see a U.S. intervention as act of aggression and 

violation of their fundament rights to be sovereign over their territories,  something that creates 

deep resentment  among the governments of Latin America) (Las sanciones, 2014, para. 10). 

Maduro responded to the possibility of the sanction by addressing the American people. 

In his letter, first published in The New York Times and then published in El Nacional, Maduro 

asked the American people to stop their government from imposing sanctions on a government 

that, he said, is trying to become a model for democracy in the world. President Maduro also 

argued that although the U.S. government thought it was helping the Venezuelan population, in 

reality it was siding with the one percent of the population who wanted to go back to the times in 

which 99 percent of the population was not taken into account. He added that the majority of the 

protesters belonged to the wealthiest section of society and, therefore, were those who tried to 

block the achievements of the revolutionary process of democratization that, starting in 1998, 

had benefitted the great majority of the population (Maduro pide al pueblo, 2014). After making 

his arguments, Maduro concluded: "Espero que el pueblo estadounidense, conociendo la verdad, 



37 
 

exprese que Venezuela y su pueblo no merecen tal castigo, y llamen a sus líderes políticos para 

que abstengan de tales sanciones.” (I hope that the American people, now knowing the truth, 

would express that Venezuela and its people do not deserve such a punishment. I also hope that 

the American people would encourage their political leaders to abstain from imposing the 

sanctions.) (Maduro pide al pueblo, 2014, para. 7). 

It is important to note that the issues presented are also the ones that prevail among 

American newspapers. In fact, the stories published in the U.S. also emphasize the victims of the 

violence that originated from the protest. For instance, an article published on the Fox news 

website on March 24,
 
2014 talks about the death of a pregnant woman outside of Caracas on the 

evening of March 23. According to the article, called “Pregnant Woman Killed Amid Protests 

Near Caracas, U.S. Partially Suspending Visas,” the victim was a 28-year-old woman called 

Adriana Urquiola, who was shot after she left a bus that was stuck in front of one of the anti-

government barricades. The person responsible for her death and the moment when she died 

were still undetermined wen the story was published. The article also informs that by March 23 

32 people had died (Pregnant woman, 2014). 

The death of innocent people is also discussed in an article written by William Newman 

for The New York Times on April 27, 2014. The story, called “In Venezuela, Protesters Point to 

Their Scars,” exposes the death of another innocent young woman, Geraldine Moreno.  Newman 

explains that on February 19, 2014, Moreno was standing outside of her apartment banging a pot 

as a sign of protest when a group of soldiers rode up on motorcycles, one of them got off the 

motorcycle and ran after Moreno, who fell on the stairs while trying to escape, when she was on 

the floor the soldier shot her in the head and killed her (Newman, In Venezuela, protesters, 

2014). In the story, Newman (2014) also exposes some of the many cases of violation and abuse 



38 
 

committed by the Venezuelan government against the protesters. In paragraph 7, Newman says: 

“Soldiers have been accused of firing shotguns loaded with hard plastic buckshot at point-blank 

range, injuring numerous demonstrators and killing a 23-year-old woman. Soldiers and police 

officers have also been widely accused of beating detainees, often severely, with many people 

saying the security forces then robbed them, stealing cellphones, money and jewelry” (Newman,  

in Venezuela, protesters, 2014, para. 7). One of the cases of abuse presented in the article is the 

case of a man identified in the story as Mr. Gregory, a protestor who was detained along with ten 

others after a protest on February 13, 2014. According to Mr. Gregory, one of the soldiers 

smashed the detainees‟ hands‟ “with the butt of his shotgun, telling them it was a punishment for 

protesters‟ throwing rocks.” (Newman, In Venezuela, protesters 2014, para. 20). Newman also 

writes that   “the men said they were handcuffed together, threatened with an attack dog, made to 

crouch for long periods, pepper sprayed and beaten.” (Newman, In Venezuela, protesters, 2014, 

para. 21). 

The U.S. newspapers do not cover the shortage of printing paper and the limitations to 

the freedom of expression during the protest as extensively as the newspapers in Venezuela. For 

instance, another article by Newman published on February 24, 2014 mentions that Maduro‟s 

government was trying to “squeeze” the independent media since the moment when he became 

president. Nonetheless, the article does not expand on this issue (Newman, In Venezuela, protest 

ranks grow broader, 2014, para.9). 

By contrast, an issue that is broadly discussed in the newspapers of both countries is the 

unresponsiveness of the other countries in Latin America. “In Venezuela, Protestors Point to the 

Scars,” Newman explains that, for the first almost two months of protest, the Latin American 

governments either supported Maduro, said little about the situation, or hesitantly encouraged the 



39 
 

Venezuelan president to initiate a process of dialogue with the opposition (Newman, in 

Venezuela, protest ranks, 2014). Nonetheless, similar to the article from El Nacional “Venezuela 

espera reactivación del diálogo mientras las partes hacen denuncias”, the article from The New 

York Times also explains that by the beginning of April the governments of Colombia, Ecuador, 

and Brazil decided to send ambassadors who had the responsibility to supervise the dialogues 

between the government and the opposition. Furthermore, Newman also informs that in April 

Luis Ignacio Lula Da Silva, former president of Brazil, made open remarks against the way in 

which Maduro was handling the crisis (Newman, in Venezuela, protest ranks 2014). This 

remarks not only contradicted the initial support to the Maduro administration that the Brazilian 

government had manifested, but they also went against Da Silva‟s traditional support to the 

Bolivarian Revolution (Newman, in Venezuela, protest ranks, 2014). 

 In addition to the issues analyzed so far, the last issue that is thoroughly discussed in the 

newspapers of both countries is the sanctions that the U.S. Congress wanted to impose on some 

Venezuelan officials. The coverage of this issue is fairly similar in the newspapers of both 

countries. In fact, both Venezuelan and American newspapers remain objective and present 

authoritative sources representing the position of both governments. One of the stories that 

exposes the issue is “U.S. government weary of sanctions in Venezuela,” published in the 

Washington Post on May 21, 2014. It informs that although Congress was moving forward with 

its proposal to issue a law with sanctions against Venezuelan officers who violated human rights, 

President Obama continued to disagree with the proposal because, in his opinion, the U.S. 

government should give more time to the governments in Latin America to solve the crisis. The 

Washington Post‟s story also explains Maduro‟s opinion. According to him, the sanctions would 

actually strengthen the Venezuelan government by showing the other Latin American 



40 
 

governments that the U.S. was indeed collaborating with the opposition in order to organize a 

coup d‟état (Parlow, 2014). 

Other articles from the Washington Post explain the reactions of both the anti-

government leaders and the other governments in Latin America. The article “In Venezuela, 

fears that U.S. sanctions could rally public support for unpopular government,” published on 

May 17, 2014, explains that there were different reasons why the opposition did not support the 

U.S. sanctions. The most important of these reasons is that the sanctions could allow the 

government to “change the subject and take attention away from the economic crisis and the lack 

of support for Maduro.” (Diaz & Miroff, 2014, para. 20).  In a similar way, the Latin American 

governments also disagree with the sanctions because they would not only intrude in 

Venezuela‟s internal affairs but they would disregard the efforts made by the Latin American 

governments and the Vatican (South America, 2014).  

 The U.S. newspapers also discuss the influence of the Cuban government in Venezuela 

and the rejection of this influence by a significant portion of the Venezuelan population. It is 

important to point out that these issues are almost absolutely absent in Venezuelan newspapers. 

Victoria Burnett and William Newman present these problems in their story “Protesting in 

Venezuela, With Antipathy Toward Cuba‟s Government,” published in The New York Times on 

March 25, 2014. The story says that many of the demonstrators blamed the conflict on the close 

and interdependent relationship between the Venezuelan and the Cuban governments. The 

protesters argued that, since 1998, Cuba has taken advantage of Venezuelan oil and has imposed 

a radical form of socialism in the South American country. Some of the members of the 

opposition even went to the point of saying that the Venezuelan military operations were 

controlled by Cuban officials. Others added that Cuba had “infiltrators” who directed the course 



41 
 

of the protests (Burnett & Newman, 2014). One of the protesters to make this claim was Ruben 

Izquierdo, who is quoted saying:  “You can hear their accents. I‟ve seen it, they direct the 

opposition” (Burnett & Newman, 2014, para. 10). Like citizens, leaders of the opposition also 

pronounced themselves against the influence of Cuba. Ex-lawmaker Maria Corina Machado, for 

example, said that the Castro Brothers were behind the decision of the government to displace 

her from her position in Congress (Burnett & Newman, 2014). 

 Burnett and Newman inform that the major cause of frustration and resentment among 

protesters is the deal according to which Venezuela is required to send about four million 

dollars‟ worth of crude oil to Cuba each year. In exchange, the Caribbean island is required to 

send doctors, scientists, coaches, and other specialists to the South American country. Although 

many protesters disapprove of this deal, Burnett and Newman point out that many Venezuelans 

of the lower classes actually value the presence of Cuban specialists (Burnett and Newman, 

2014). 

 Now that the thematic content has been discussed, it is important to talk about the 

language used. Although most of the Venezuelan newspapers remain objective by using neutral 

terms and by avoiding commentary, some of the stories, in particular the ones published in El 

País, use language charged with opinion. For instance, in his article “¿Qué está en juego en 

Venezuela?” (What is at stake in Venezuela?), Moises Naim writes the following sentence: “El 

gobierno Venezolano usa el poder para comprar votos, encarcelar opositores o cerrar canales de 

televisión no para crear prosperidad para todos. La carestía, el miedo y la desesperanza se han 

vuelto insoportables”. (The Venezuelan government uses its power to buy votes, imprison 

members of the opposition, or close TV channels, not to create prosperity for everyone. The 

shortages, the fear, and the despair have become unbearable) (Naim, 2014, para.4). In this 



42 
 

sentence, Naim not only openly expresses his opinion about the government but also uses the 

word “unbearable” which is clearly charged with criticism (Naim, 2014, para.4). In a similar 

way, the author of the El País’ article makes the following remark: “Frente a las legítimas 

protestas ciudadanas, el régimen ha recurrido a una brutalidad desmedida. Los grupos 

paramilitares, los secuestros, las torturas y los allanamientos ilegales retrotraen a los tiempos más 

negros de América Latina. Ante todo esto, el silencio de los países vecinos resulta ominoso. La 

crisis venezolana ha ratificado la absoluta inoperancia de la Organización de Estados 

Americanos (OEA), donde el Gobierno de Caracas se garantiza lealtades a base de petrodólares 

(cada vez más escasos) e intimidación (ahí está la ruptura de relaciones con Panamá y la 

suspensión del pago de sus deudas).” (In front of the legitimate citizen protests, the regime has 

opted for disproportionate brutality. The paramilitary groups, the kidnaps, the tortures and the 

illegal raids hark back to the darkest times of Latin America. In front of all of this, the silence of 

the neighboring countries is dreadful. The Venezuelan crisis has ratified the absolute uselessness 

of the Organization of American States, in which the Caracas‟ government can guarantee loyalty 

through petrodollars (more and more scarce) and intimidation (which would explain why 

Venezuela and Panama broke diplomatic relations and why Venezuela has suspended the 

payment of its debt) (Parálisis, 2014, para. 3). Once again, this sentence is full of criticism not 

only against the Venezuelan government, but also against the other governments in Latin 

America. The author defends the protest by describing it as “legitimate” and shows his 

disapproval against the government, which is described as using “disproportionate brutality”. In 

addition, the author uses the word “dreadful” to refer to the lack of intervention of the other 

governments in Latin America and the word “uselessness” to describe the operations of the OAS 

(Parálisis, 2014, para. 3). 



43 
 

Even though El País was clearly the most opinionated newspaper, one of the headlines of 

El Nacional also reveals the author‟s disapproval of the actions taken by the government. In the 

headline: “Venezuela: La libertad de expresión bajo acecho paramilitar” (Venezuela: Freedom of 

expression under paramilitary stalking) the author uses the words “paramilitary” and “stalking” 

to describe the different methods that the government, and especially the governmental 

supporters, used to control the media coverage of the protest (Venezuela: La libertad de 

expresión bajo acecho paramilitar, 2014). Unlike this story, most of the stories published in El 

Nacional are objective and do not contain any language charged with either a positive or a 

negative meaning. One of the stories that show the overall neutrality of El Nacional is “Marcha 

terminó con detención masiva de estudiantes” (“Protest ended with massive detention of 

students”) published on May 15. Even though the story talks about the unjustified massive 

detention of students after a protest in front of the palace of Altamira in Caracas, a very 

controversial issue, Emily Avendaño keeps her writing neutral and attributes all the opinions to 

authoritative sources (Avendaño, 2014). 

As hypothesized, the stories published in American newspapers are presented in a 

completely objective and neutral way. In fact, none of the stories presents any type of 

commentary or extreme language and all the articles attribute strong opinions and unconfirmed 

information to specific sources. While El País‟s discussion of the hesitant intervention of the 

Latin American countries is full of opinion and harsh criticism, the article “In Venezuela, 

Protesters Point to Their Scars,” objectively says: “Until recently, most countries in the region 

had supported Mr. Maduro, said little about the protests or gently urged him toward moderation. 

But there are growing signs that support for Mr. Maduro in the region is weakening, as some of 

Venezuela‟s neighbors show unease with the government‟s response to the crisis, including the 



44 
 

aggressive treatment of protesters” (Newman, 2014, para.3) As this quote shows, unlike Krauze, 

Newman limits himself to expose the reaction of the Latin American countries without 

expressing any type of opinion regarding this issue (Newman, 2014). 

The only U.S. article that slightly reveals the opinion of the author is “The Definitive 

Guide to What's Actually Going on in Venezuela,” published by Marguerite Ward in the blog 

World.Mic on February 26, 2014 (Ward, 2014). Ward shows her opinion in the very first 

sentence of her post: “Perhaps even more disturbing than the death, destruction and violence that 

have ensnared Venezuela is the sweeping prevalence of conflicting reports and false information 

preventing people from making concrete observations on the country's situation.” (Ward, 2014, 

para.1). In this sentence, Ward uses the adjective “disturbing” and the verb “ensnared”  to 

describe the violence and lack of accurate reporting in Venezuela, both these words have clearly 

negative meanings, therefore Ward reveals her rejection of the situation by using them. Later on 

in the article, Ward talks about the “brutality” with which the Venezuelan military forces reacted 

to the protest (Ward, 2014, para.21). Although Ward reveals her opinion at the beginning and at 

the end of the story, the rest of the story is completely objective. It must be said that the fact that 

Ward presents her opinion in a couple of sentences of the article is not surprising considering 

that World.Mic is a political blog, and blog stories are usually full of commentary (Ward, 2014). 

Another aspect that should be examined as part of this qualitative analysis is the sources 

used. Even though most of the stories in both Venezuelan and U.S. newspapers attribute the 

opinions and the unconfirmed facts to authoritative sources, throughout my research I noticed 

that U.S. newspapers had in general more variety of sources that the Venezuelan ones. The 

difference in the quantity and variety of sources was particularly evident in the stories related to 

the U.S. sanctions. The stories published in El Universal between May 27, 2014, and May 31, 



45 
 

2014 quoted U.S. government officials such Congress members Ileana Ros-Lethinen and Mario-

Diaz Balart, under-secretary of state for Latin America Roberta Jacobson, and secretary of state 

John Kerry. These stories also quoted political experts like Efe Mark Weisbrot, co-director and 

expert analyst of the Center of Political and Economic Investigation, and Michael Shifter, 

director of the Center of Interamerican dialogue secretary (Legisladores, Canciller & Theis, 

2014). 

 On the other hand, the stories published between May 17, 2014, and May 24, 2014, in the 

Washington Post, included direct and indirect quotes from Kerry, policy director at the Council 

of the Americas Chris Sabatini, Republican senator Marco Rubio, and Jacobsen. On top of 

quoting these U.S. government officials, the Washington Post also quotes other relevant sources 

like  Mexican secretary of state Jose Antonio Meade, President Nicola Maduro, head of 

PROVEA Marino Alvarado,  political scientist at the Central University of Venezuela Rafael 

Romero, political analyst Carlos Romero, spokesman the Venezuelan United Socialist Party 

Jorge Rodriguez, and Venezuela expert at the Washington Office on Latin America David 

Smilde (Partlow, Alonso & Goodman, Diaz-Struck & Miroff, & South America, 2014). As it can 

be seen from the sources named, even though EL Universal used numerous authoritative sources 

that reveal the opinions of both the U.S. and the Venezuelans governments, the Washington Post 

included sources from other governments such as Mexico and sought the opinion of analysts and 

experts. 

 One difference that was not expected was that the U.S. newspapers, in particular The New 

York Times, have more quotes from the Venezuelan citizens that the newspapers in Venezuela. In 

fact, the Venezuelan articles tend to rely almost completely on official sources. Many of the 



46 
 

investigative pieces published in The New York Times, on the other hand, focused on the 

consequences of the protest for the Venezuelan citizens.  

One of the few Venezuelan articles that presents the experiences and impressions of the 

citizens is “Motorizados armados sembraron terror en varias zonas de Caracas” (Armed 

motorcyclists caused terror in various neighborhoods in Caracas). This article quotes journalists 

and other civilians explaining the attacks that the so called “motorizados” executed in different 

areas of the capital city. Journalist Carmela Longo, for example, explains how she and her son 

were forced to hide on the floor while the “motorizados” from the National Guard shot the 

building where she lives. The following paragraphs include quotes from other civilians who were 

in other parts of the city were when, many hours after the end of the protest, the National Guard 

started shooting and throwing tear gas in the middle of the night. As can be noticed through these 

quotes, rather than presenting the official version of the shootings, Mata prefers to expose the 

experiences of the civilians who actually witnessed the attack of the National Guard (Mata, 

2014). 

 Like Mata‟s stories, “In Venezuela, Protest Ranks Grow Broader” also presents the 

human side of one of the many protests that took place in February in the city of San Cristobal, 

the main center of the opposition. The story explains the causes of that particular protest. It also 

describes how the citizens organized themselves to fight the National Forces. A very interesting 

aspect about this particular story is that it emphasized the fact that most of the people 

participating in the protests were just regular citizens who were tired of the shortages, the 

insecurity, the limitations to the freedom of expression, and the general economic crisis 

(Newman, In Venezuela, 2014).  Carlos Alvarez, one of the protesters, was quoted saying: 



47 
 

“We‟re normal people, but we‟re all affected by what‟s happening. Look, I‟ve got a rock in my 

hand and I‟m the distributor for Adidas eyewear in Venezuela.” (Newman, In Venezuela, 2014, 

para. 4). Newman‟s story also offers the testimony of Isbeth Zambrano, a woman who was 

“casually guarding a beer crate full of firebombs” in front of her apartment (Newman, In 

Venezuela, 2014, para. 13).  While Zambrano was explaining that she wanted Maduro to go 

away because she wanted more freedom, less crime, and more access to medicine, her neck was 

covered with a diaper soaked in vinegar that she said she was wearing to limit the effects of the 

tear gas in case there was another attack by the government (Newman, In Venezuela, 2014). 

Continuing with the detailed description of the protest of February 24 in San Cristobal, 

Newman reports that he went into Teresa Contreras house while she was watching TV. Although 

the streets were completely covered with barricades and there were clashes in different parts of 

the city, Contreras flipped through the channels but could not find any sign of news coverage of 

the protest that was happening right in front of her house (Newman, In Venezuela, 2014). 

Contreras told Newman that the absence of coverage was the best proof of the government‟s 

control over the media (Newman, In Venezuela, 2014). 

Alvarez‟s, Zambrano‟s, and Contreras‟ quotes were just three of the many civilians‟ 

testimonies that Newman included in his detailed description of the protest in San Cristobal 

(Newman, In Venezuela, 2014). Through these direct and indirect quotes from the citizens, 

Newman is able to make the reader understand how serious the protest was. 

The last aspect of the news stories I would like to mention is their length. After 

qualitatively analyzing over 85 news stories published in both Venezuelan and American 

newspapers, I did not find any significant differences in the length of the stories. In fact, both 



48 
 

countries‟ newspapers published stories as shorter than 130 words, and longer than 2,500 words. 

Out of all the stories analyzed, 33 were between 600 and 1,000 words long, 23 were between 300 

and 600 words long, 14 were under 300 words long, 13 were between 1,000 and 1,500 words 

long, and only 3 were over 1,500 words long. The longest articles were usually found in El País, 

El Nacional, or The New York Times. On the other hand, the shorter stories were spread out 

throughout the different newspapers. 

In sum, although there were some differences related to the language used, the variety of 

sources, and some of the issues exposed, the coverage of the protest by Venezuelan and 

American newspapers was in general fairly similar. The results of the analysis of the American 

newspapers were consistent with the expectations. In fact, the vast majority of the stories were 

presented in an objective, accurate, and thorough way, and they were supported with 

authoritative sources.  

Instead, the results obtained after the examination of the Venezuelan newspapers differed 

a little from the expectations. Indeed, when the project was started, it was hypothesized to find 

that the coverage by Venezuelan newspapers was seriously polarized. For example, it was 

predicted that the anti-government newspapers were going to show strong criticism against the 

government and were going to limit the number of quotes taken from government officials. In a 

similar way, it was also anticipated that the pro-government newspapers were going to show 

open support for the actions taken by the government. However, the results of the analysis led to 

the conclusion that while some of the Venezuelan articles included some commentary and 

opinion, the majority were primarily objective.  



49 
 

The most unexpected result was that the U.S. newspapers had more quotes from civilians 

that the Venezuelan ones. These results were surprising because since the Venezuelan 

government was constantly trying to prevent international media from entering the country, it 

would be logical to conclude that it was harder for international reporters to get in contact with 

the Venezuelan people. 

 

Conclusion 

 

The political polarization of the media in Venezuela has been, in part, a consequence of 

the “media culture” that characterizes the Venezuelan society (Block, 2013, p.272). In fact, as 

Block (2013) explains, throughout the 21
st
 century the media have been the main way in which 

Venezuelans have participated in the political life of the country. Taking advantage of the 

“media culture,” both the government and the opposition have transformed television channels, 

radio stations, and newspapers into political tools used to create consent among the citizens 

(Block, 2013, p.272). 

As it has been explored throughout this paper, the transformation of the media into a 

political weapon has led to two major consequences: the imposition of legislation and policies 

that have limited the freedom of expression, and the creation of a form of political coverage that 

is fractional, superficial, and sometimes even unprofessional (Bermudez, 2011). 

Even though the polarization of the media had its origins in politics, it has come to 

involve many other aspects of the Venezuelan society. In fact, the division of the media has 

become so radical that different media outlets have started to limit their coverage to issues and 



50 
 

events that only appeal to a specific section of society. For instance, while some television 

channels and radio stations target the elite class in particular, others choose to focus only on the 

working class (Bermudez, 2011). 

As Bermudez (2011) points out in her study, the general polarization of the media, 

combined with a form of reporting that is not objective and not in-depth, have caused 

Venezuelans to remain partially uninformed and to lose trust with the national media. In fact, 

while television, radio, and newspapers have traditionally been the most popular means of 

information and political participation, in the past years Venezuelans have started to turn their 

eyes towards other forms of media, such as Twitter and YouTube, that give them the possibility 

to be more directly involved (Bermudez, 2011). 

After analyzing 86 articles published in both U.S. and Venezuelan newspapers, It was 

possible to conclude that some of the differences in coverage were related to the issues 

discussed, the value given to the sources, and the variety of the sources used. For instance, the 

Venezuelan newspapers that support the government, such as Últimas Noticias, had in general 

more quotes from government officials than from leaders of the opposition. On the other hand, 

the newspapers of the opposition were more balanced in their use of quotes. Another difference 

was that while the American newspapers remain objective for the most part, some of the articles 

published in Venezuelan newspapers revealed the opinion of the author. For example, some of 

the stories from El País revealed their opinion about the protest by using language charged with 

commentary. Furthermore, although both Venezuelan and U.S. newspapers were in general 

balanced in their use of sources, the U.S. newspapers presented more variety of sources than the 

Venezuelan ones. Talking about the issues discussed, while the Venezuelan newspapers 

emphasized the strategies used by the government to limit the freedom of the press during the 



51 
 

protest, the U.S. newspapers focused on the dissatisfaction among protesters that resulted from 

the strong influence of Cuba in Venezuela. The most surprising result was that the newspapers in 

the U.S., especially The New York Times, had more testimonies from the Venezuelan citizens 

that the newspapers in Venezuela. This result was surprising because before starting the analysis 

I hypothesized that the policies imposed by the government would make it almost impossible for 

international media to get in contact with the Venezuelan people. 

In spite of these differences, the coverage of the protest by Venezuelan newspapers was 

not substantially less objective, less accurate, or less detailed that the coverage by U.S. 

newspapers. Since all the articles used for the qualitative content analysis were collected from 

the web, it is possible to deduce that the Venezuelan web has not been as affected by the 

government‟s policies as the more traditional forms of media. The lack of influence of the 

government on the web might be the reason why Venezuelans have gradually moved from 

television and radio to the internet. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



52 
 

References 

 

Alonso, L., & Goodman, J. (2014, May 21). Cámara de Representantes aprueba sanciones contra 

 funcionarios venezolanos. The Washington Post. Retrieved November 10, 2014, from 

 http://bigstory.ap.org/article/us-slow-back-sanctions-venezuela 

Avendaño, E. (2014, May 15). Marcha terminó con detención masiva de estudiantes. El 

 Nacional. Retrieved November 9, 2014, from ://www.el-nacional.com/sociedad/Marcha-

 termino-detencion-masiva-estudiantes_0_409159262.html 

Bacalao, M. (2010, August 31). Venezuela: medios de comunicación en un contexto 

 polarizado. . Retrieved June 8, 2014, from 

 http://www.congresoinvecom.org/index.php/invecom2009/invecom2009/paper/view/37 

Badgen, S. (2014, March 25). Venezuelan government is openly manipulating information, 

 IPYS director says. . Retrieved June 6, 2014, from 

 https://knightcenter.utexas.edu/blog/00-15344-venezuelan-government-openly-

 manipulating-information-ipys-director-says 

Bermudez, E (2011). Venezuela: analysis of pro-government media intimidated by the 

 state. Unpublished Master‟s thesis. Iris school of journalism, Northeastern University, 1-

 120. Retrieved June 8, 2014, from 

 http://iris.lib.neu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=journ_theses 

Block,E.(2013). A culturalist approach to the concept of the mediatization of politics: the age 

 of media hegemony. Communication Theory (10503293), 23(3), 259-

 278.dol:10,1111/comt.12016 

Burnett, V., & Newman, W. (2014, March 25). Protesting in Venezuela, with antipathy toward 

 Cuba‟s government. The New York Times. Retrieved November 8, 2014, from 

 http://www.nytimes.com/2014/03/26/world/americas/protesting-in-venezuela-with-

 antipathy-toward-cuba.html?_r=0 

Campbell, M. (2012, August 29). Venezuela's private media wither under Chávez assault. . 

 Retrieved June 16, 2014, from https://cpj.org/reports/2012/08/after-years-of-assault-

 venezuelas-independent-pres.php 

Canciller Patiño dijo que Senado de EEUU busca patrocinar a la oposición. (2014, May 30). El 

 Universal. Retrieved November 9, 2014, from http://www.eluniversal.com/nacional-y-

 politica/protestas-en-venezuela/140530/canciller-patino-dijo-que-senado-de-eeuu-busca-

 patrocinar-a-la-oposicion. 

Cañizales, A. (2003). Ley Mordaza en Venezuela. Revista Latinoamericana de Comunicación 

 CHASQUI, 83, 60-67. 

Diaz-Struck, E., & Miroff, N. (2014, May 21). In Venezuela, government opponents wary of 

 U.S. threat of sanctions. The Washington Post. Retrieved November 7, 2014, from 

http://bigstory.ap.org/article/us-slow-back-sanctions-venezuela
http://www.congresoinvecom.org/index.php/invecom2009/invecom2009/paper/view/37
https://knightcenter.utexas.edu/blog/00-15344-venezuelan-government-openly-%09manipulating-information-ipys-director-says
https://knightcenter.utexas.edu/blog/00-15344-venezuelan-government-openly-%09manipulating-information-ipys-director-says
http://iris.lib.neu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=journ_theses
http://www.nytimes.com/2014/03/26/world/americas/protesting-in-venezuela-with-%09antipathy-toward-cuba.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2014/03/26/world/americas/protesting-in-venezuela-with-%09antipathy-toward-cuba.html?_r=0
https://cpj.org/reports/2012/08/after-years-of-assault-
https://cpj.org/reports/2012/08/after-years-of-assault-
http://www.eluniversal.com/nacional-y-%09politica/protestas-en-venezuela/140530/canciller-patino-dijo-que-senado-de-eeuu-busca-%09patrocinar-a-la-oposici
http://www.eluniversal.com/nacional-y-%09politica/protestas-en-venezuela/140530/canciller-patino-dijo-que-senado-de-eeuu-busca-%09patrocinar-a-la-oposici
http://www.eluniversal.com/nacional-y-%09politica/protestas-en-venezuela/140530/canciller-patino-dijo-que-senado-de-eeuu-busca-%09patrocinar-a-la-oposici


53 
 

 http://www.washingtonpost.com/world/in-venezuela-government-opponents-wary-of-us-

 threat-of-sanctions/2014/05/17/9405efdd-208d-4ca0-b646-345cd96da928_story.html 

Duarte, E. (2014, February 24). The Venezuelan government uses this trick to control media 

 coverage. . Retrieved June 6, 2014, from 

 http://www.newrepublic.com/article/116731/how-nicolas-maduro-controls-venezuelan-

 media 

Entorno comunicacional venezolano 2012, monitor electoral presidencial 2012. (2012, July 

 24). . Retrieved June 6, 2014, from 

 http://monitoreociudadano.org/yomonitoreo/2012/07/el-entorno-comunicacional-

 venezolano-la-consolidacion-de-un-modelo-informe-monitor-electoral-presidencial/ 

Estrada, M. (2014, July 4). Venezuela's El Universal sold editorial independence on the ropes. 

 Retrieved October 31, 2014, from http://panampost.com/marcela-

 estrada/2014/07/04/venezuela-el-universal-sold-editorial-independence-on-the-ropes/ 

Estudiantes seguirán en las calles hasta que el gobierno renuncie. (2014, May 30). El Nacional. 

 Retrieved November 5, 2014, from http://www.el-nacional.com/sociedad/Estudiantes-

 seguiran-calles-gobierno-renuncie_0_418758403.html 

 

Krauze, E. (2014, February 27). La soledad de los estudiantes Venezolanos. EL País. Retrieved 

 November 26, 2014, from 

 http://elpais.com/elpais/2014/02/25/opinion/1393342484_934037.html 

 

Las sanciones contra Venezuela: Un dilema para EE.UU. (2014, May 31). El Nacional. 

 Retrieved November 6, 2014, from http://www.el-nacional.com/mundo/sanciones-

 Venezuela-dilema-EE-UU_0_419358153.html 

Legisladores demócratas rechazaron sanciones de EEUU a Venezuela. (2014, May 27). El 

 Universal. Retrieved November 9, 2014, from http://www.eluniversal.com/nacional-y-

 politica/140527/legisladores-democratas-rechazaron-sanciones-de-eeuu-a-venezuela 

Maduro pide al "pueblo" de EE UU no sancionar a Venezuela. (2014, April 2). El Nacional. 

 Retrieved November 6, 2014, from http://www.el-nacional.com/mundo/Maduro-EE-UU-

 sancionar-Venezuela_0_383961687.html 

Mata, J. (2014, February 2). Motorizados armados sembraron terror en varias zonas de Caracas 

 Leer más en: Http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/politica/video---

 motorizados-armados-sembraron-terror-en-va.aspx#ixzz3IgaqvuCj. Ultimas Noticias. 

 Retrieved November 10, 2014, from 

 http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/politica/video---motorizados-

 armados-sembraron-terror-en-va.aspx 

 

Mejías, K. M. La Enmienda Constitucional de Venezuela (2009), en Cuatro Portadas 

 Nacionales. Revista Latina de comunicación social, 64, 469-480. Retrieved June 8, 2014, 

 from http://www.revistalatinacs.org/09/art/39_838_Caracas/33Klibis_Marin.html 

http://www.washingtonpost.com/world/in-venezuela-government-opponents-wary-of-us-%09threat-of-sanctions/2014/05/17/9405efdd-208d-4ca0-b646-345cd96da928_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/in-venezuela-government-opponents-wary-of-us-%09threat-of-sanctions/2014/05/17/9405efdd-208d-4ca0-b646-345cd96da928_story.html
http://www.newrepublic.com/article/116731/how-nicolas-maduro-controls-venezuelan-%09media
http://www.newrepublic.com/article/116731/how-nicolas-maduro-controls-venezuelan-%09media
http://monitoreociudadano.org/yomonitoreo/2012/07/el-entorno-comunicacional-%09venezolano-la-consolidacion-de-un-modelo-informe-monitor-electoral-presidencial/
http://monitoreociudadano.org/yomonitoreo/2012/07/el-entorno-comunicacional-%09venezolano-la-consolidacion-de-un-modelo-informe-monitor-electoral-presidencial/
http://panampost.com/marcela-%09estrada/2014/07/04/venezuela-el-universal-sold-editorial-independence-on-the-ropes/
http://panampost.com/marcela-%09estrada/2014/07/04/venezuela-el-universal-sold-editorial-independence-on-the-ropes/
http://www.el-nacional.com/sociedad/Estudiantes-%09seguiran-calles-gobierno-renuncie_0_418758403.html
http://www.el-nacional.com/sociedad/Estudiantes-%09seguiran-calles-gobierno-renuncie_0_418758403.html
http://www.el-nacional.com/mundo/sanciones-%09Venezuela-dilema-EE-UU_0_419358153.html
http://www.el-nacional.com/mundo/sanciones-%09Venezuela-dilema-EE-UU_0_419358153.html
http://www.eluniversal.com/nacional-y-%09politica/140527/legisladores-democratas-rechazaron-sanciones-de-eeuu-a-venezuela
http://www.eluniversal.com/nacional-y-%09politica/140527/legisladores-democratas-rechazaron-sanciones-de-eeuu-a-venezuela
http://www.el-nacional.com/mundo/Maduro-EE-UU-%09sancionar-Venezuela_0_383961687.html
http://www.el-nacional.com/mundo/Maduro-EE-UU-%09sancionar-Venezuela_0_383961687.html
http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/politica/video---
http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/politica/video---
http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/politica/video---motorizados-%09armados-sembraron-terror-en-va.aspx
http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/politica/video---motorizados-%09armados-sembraron-terror-en-va.aspx
http://www.revistalatinacs.org/09/art/39_838_Caracas/33Klibis_Marin.html


54 
 

Naim, M. (2014, February 22). ¿Qué está en juego en Venezuela? El País. Retrieved November 

 8, 2014, from 

 http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/22/actualidad/1393095532_699692.

 htm 

 

Newman, W. (2014, April 27). In Venezuela, protesters point to their scars. The New York 

 Times. Retrieved November 7, 2014, from 

 http://www.nytimes.com/2014/04/28/world/americas/in-venezuela-protesters-point-to-

 their-scars.html?_r=1# 

Newman, W. (2014, February 24). In Venezuela, protest ranks grow broader. The New York 

 Times. Retrieved November 7, 2014, from 

 http://www.nytimes.com/2014/02/25/world/americas/in-venezuela-middle-class-joins-

 protests.html?_r=0 

Nino, G. (2009, December 29). Historia de los medios de comunicación social en Venezuela. 

 Retrieved October 12, 2014, from http://gabrielsnino.wordpress.com/2009/12/29/historia-

 de- los-medios-de-comunicación-social-en-venezuela 

 

November 6, 2014, from http://elpais.com/elpais/2014/02/25/opinion/1393342484_934037.html 

 Meza, A. (2014, February 24). Una ONG de Venezuela documenta 18 casos de tortura 

 durante las protestas. El País. Retrieved November 5, 2014, from 

 http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/24/actualidad/1393203979_956020.

 html 

Parálisis en Venezuela. (2014, March 10). El País. Retrieved November 8, 2014, from 

 http://elpais.com/elpais/2014/03/09/opinion/1394393860_591091.html 

Partlow, J. (2014, May 21). Kerry warns of possible sanctions against Venezuela. The 

 Washington Post. Retrieved November 7, 2014, from 

 http://www.washingtonpost.com/world/the_americas/kerry-warns-of-possible-sanctions-

 against-venezuela/2014/05/21/f8928910-e123-11e3-810f-764fe508b82d_story.html 

Periodistas de Cadena Capriles condenan línea editorial a través de comunicado. (2014, 

 February 14). Retrieved October 31, 2014., from 

 http://www.venezuelaaldia.com/2014/02/periodistas-de-cadena-capriles-condenan-linea-

 editorial-través-de-comunicado/ 

Pregnant woman killed amid protests near Caracas, U.S. partially suspending visas. (2014, 

 March 24). FOX News. Retrieved November 7, 2014, from 

 http://latino.foxnews.com/latino/news/2014/03/24/pregnant-woman-killed-amid-protests-

 near-caracas-us-partially-suspending-visas/ 

Presidente Maduro calificó al movimiento estudiantil de "destructivo y degenerado" (2014, 

 May23). El Nacional. Retrieved November 6, 2014, from http://www.el-

 nacional.com/politica/Presidente-Maduro-sostiene-encuentro-

 universitarios_0_414558663.html 

http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/22/actualidad/1393095532_699692.%09htm
http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/22/actualidad/1393095532_699692.%09htm
file:///D:/%09http:/www.nytimes.com/2014/04/28/world/americas/in-venezuela-protesters-point-to-%09their-scars.html%3f_r=1
file:///D:/%09http:/www.nytimes.com/2014/04/28/world/americas/in-venezuela-protesters-point-to-%09their-scars.html%3f_r=1
http://www.nytimes.com/2014/02/25/world/americas/in-venezuela-middle-class-joins-%09protests.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2014/02/25/world/americas/in-venezuela-middle-class-joins-%09protests.html?_r=0
http://gabrielsnino.wordpress.com/2009/12/29/historia-%09de-
http://gabrielsnino.wordpress.com/2009/12/29/historia-%09de-
http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/24/actualidad/1393203979_956020.%09html
http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/24/actualidad/1393203979_956020.%09html
http://elpais.com/elpais/2014/03/09/opinion/1394393860_591091.html
http://www.washingtonpost.com/world/the_americas/kerry-warns-of-possible-sanctions-%09against-venezuela/2014/05/21/f8928910-e123-11e3-810f-764fe508b82d_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/the_americas/kerry-warns-of-possible-sanctions-%09against-venezuela/2014/05/21/f8928910-e123-11e3-810f-764fe508b82d_story.html
http://www.venezuelaaldia.com/2014/02/periodistas-de-cadena-capriles-condenan-linea-%09editorial-traves-de-comunicado/
http://www.venezuelaaldia.com/2014/02/periodistas-de-cadena-capriles-condenan-linea-%09editorial-traves-de-comunicado/
http://latino.foxnews.com/latino/news/2014/03/24/pregnant-woman-killed-amid-protests-%09near-caracas-us-partially-suspending-visas/
http://latino.foxnews.com/latino/news/2014/03/24/pregnant-woman-killed-amid-protests-%09near-caracas-us-partially-suspending-visas/


55 
 

Protestas y Derechos Humanos. (2014, June 10). . Retrieved June 17, 2014, from 

 http://www.eluniversal.com/nacional-y-politica/protestas-en-venezuela/140610/informe-

 de-provea-protestas-y-derechos-humanos-2014 

Ramirez Alvarado,M. (2007). Escenarios de comunicación en una Venezuela polarizada: del 

 Grupo Cisneros a la Ley Resorte. (Spanish). Zer: Revista De Estudios De Comunicación, 

 12(22), 283-300. 

Ramirez Padrino, E. (2014, March 28). Jaua: No consideramos que aquí haya un conflicto que 

 amerite una mediación internacional. El Nacional. Retrieved November 17, 2014, from 

 http://www.el-nacional.com/politica/Jaua-consideramos-conflicto-mediacion-

 internacional_0_380961966.html 

Rueda, M. (2013, October 9). Is Venezuelan's government silencing Globovision?. . Retrieved 

 June 8, 2014, from http://cima.ned.org/venezuelas-government-silencing-globovision 

Scharfenberg, E. (2014, February 12). El régimen Venezolano ahoga a la prensa. EL País. 

 Retrieved November 6, 2014, from 

 http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/12/actualidad/1392160976_222177.

 htm 

Scharfenberg, E. (2014, February 21). El Gobierno de Maduro redobla el acoso a los medios de 

 comunicación. El País. Retrieved November 6, 2014, from 

 http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/21/actualidad/1393014254_545910.

 htm 

SIP: La prensa Venezolana vive su momento más dramático. (2014, April 7). El Nacional. 

 Retrieved November 6, 2014, from http://www.el-nacional.com/sociedad/SIP-prensa-

 venezolana-momento-dramatico_0_386961462.html 

Sube a 28 el número de muertos en las protestas en Venezuela. (2014, March 13). Últimas 

 Noticias. Retrieved November 26, 2014, from 

 http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/sucesos/sube-a-28-el-numero-de-

 muertos-en-las-protestas-en.aspx 

 

Theis, R. (2014, May 28). Cámara de Representantes aprueba sanciones contra funcionarios 

 venezolanos. El Universal. Retrieved November 9, 2014, from 

 http://www.eluniversal.com/nacional-y-politica/140528/camara-de-representantes-

 aprueba-sanciones-contra-funcionarios-venezolanos 

Velazquez, M. (2014, May 22). El estado Venezolano viola sistemáticamente los derechos 

 humanos. El Nacional. Retrieved November 5, 2014, from http://www.el-

 nacional.com/sociedad/venezolano-viola-sistematicamente-derechos-

 humanos_0_413958811.html 

Venezuela espera reactivación del diálogo mientras las partes hacen denuncias. (2014, May 

 17). El Nacional. Retrieved November 7, 2014, from http://www.el-

http://www.eluniversal.com/nacional-y-politica/protestas-en-venezuela/140610/informe-
http://www.eluniversal.com/nacional-y-politica/protestas-en-venezuela/140610/informe-
http://www.el-nacional.com/politica/Jaua-consideramos-conflicto-mediacion-
http://www.el-nacional.com/politica/Jaua-consideramos-conflicto-mediacion-
http://cima.ned.org/venezuelas-government-silencing-globovision
http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/12/actualidad/1392160976_222177.%09htm
http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/12/actualidad/1392160976_222177.%09htm
http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/21/actualidad/1393014254_545910.%09htm
http://internacional.elpais.com/internacional/2014/02/21/actualidad/1393014254_545910.%09htm
http://www.el-nacional.com/sociedad/SIP-prensa-%09venezolana-momento-dramatico_0_386961462.html
http://www.el-nacional.com/sociedad/SIP-prensa-%09venezolana-momento-dramatico_0_386961462.html
http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/sucesos/sube-a-28-el-numero-de-
http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/sucesos/sube-a-28-el-numero-de-
http://www.eluniversal.com/nacional-y-politica/140528/camara-de-representantes-%09aprueba-sanciones-contra-funcionarios-venezol
http://www.eluniversal.com/nacional-y-politica/140528/camara-de-representantes-%09aprueba-sanciones-contra-funcionarios-venezol


56 
 

 nacional.com/política/Venezuela-reactivación-dialogo-partes-

 denuncias_0_410959039.html 

Venezuela, Freedom of the Press. (2013, January 1). . Retrieved June 15, 2014, from 

 http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/venezuela#.Ux-_xPldXbM 

Venezuela, Freedom of the Press . (2014, January 1). . Retrieved June 8, 2014, from 

 http://freedomhouse.org/report/freedom-world/2014/venezuela-0#.U5X-9fldXbM 

Venezuela: La libertad de expresión bajo acecho paramilitar. (2014, May 9). El Nacional. 

 Retrieved November 10, 2014, from http://www.el-nacional.com/sociedad/Venezuela-

 libertad-expresion-acecho-paramilitar_0_406159510.html 

Venezuela. (2014, January 1). Press Reference. Retrieved October 31, 2014, from 

 http://www.pressreference.com/Uz-Z/Venezuela.html 

Voltmer, K. (2006). Qualitative analysis. In Mass Media and Political Communication in New  

 Democracies (1st ed., Vol. 1, p. 25). Abridgeton: Roudlegde. 

Ward, M. (2014, February 26). The definitive guide to what's actually going on in Venezuela. 

 Retrieved November 19, 2014, from http://mic.com/articles/83501/the-definitive-guide-

 to-what-s-actually-going-on-in-venezuela 

Weisbrot, M., & Ruttenberg, T. (2010, December 1). Television in Venezuela: who dominates 

 the media?.  Retrieved June 6, 2014, from http://www.citationmachine.net/apa/cite-a-

 website 

World Press Freedom Index 2014. (2014, January 1). . Retrieved June 8, 2014, from 

 http://rsf.org/index2014/en-americas.php# 

 

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/venezuela#.Ux-_xPldXbM
http://freedomhouse.org/report/freedom-world/2014/venezuela-0#.U5X-9fldXbM
http://www.el-nacional.com/sociedad/Venezuela-%09libertad-expresion-acecho-paramilitar_0_406159510.html
http://www.el-nacional.com/sociedad/Venezuela-%09libertad-expresion-acecho-paramilitar_0_406159510.html
http://www.pressreference.com/Uz-Z/Venezuela.html
http://mic.com/articles/83501/the-definitive-guide-
http://mic.com/articles/83501/the-definitive-guide-
http://www.citationmachine.net/apa/cite-a-%09website
http://www.citationmachine.net/apa/cite-a-%09website
http://rsf.org/index2014/en-americas.php

	Honors College_Monica Espitia_Cover Sheet
	Venezuela_A Case Study on Polarization and Freedom of the Press

